TRANSFORMASI FASILITAS PEMBELAJARAN (LITERASI DAN HEALTHY LIFESTYLE) GUNA MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN ILZAMUL MAJU BAHRIN DESA KIMAK

Authors

  • Baiq Desy Aniska Prayanti Jurusan Sains Alam dan Ilmu Formal, Fakultas Sains dan Teknik Universitas Bangka Belitung
  • Putri Mentari Endraswari Jurusan Sains Alam dan Ilmu Formal, Fakultas Sains dan Teknik Universitas Bangka Belitung
  • Lasmi Hartati Jurusan Sains Alam dan Ilmu Formal, Fakultas Sains dan Teknik Universitas Bangka Belitung

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v12i10.2877

Keywords:

Islamic boarding school, library, digital, sports

Abstract

This community service activity was carried out with the aim of supporting the improvement of the quality of education at the Ilzamul Maju Bahrin Islamic Boarding School in Kimak Village through the transformation of learning facilities that focus on literacy and a healthy lifestyle. This program was realized through the procurement and socialization of the use of a digital library system and the provision of sports facilities. The results of the activity showed high enthusiasm from teachers and students in trying and using the provided facilities. The digital library system was considered to facilitate access to various reading resources, thereby improving the culture of literacy within the Islamic boarding school environment. Meanwhile, the provided sports facilities encouraged students to be more active in maintaining their health and fitness. The evaluation of the activity, displayed in graphic form, showed the positive response of participants and the Islamic boarding school's readiness to manage this assistance sustainably. Thus, the transformation of learning facilities carried out not only has a short-term impact in the form of improved literacy skills and interest, but also has the potential to encourage transparency, professionalism, and the quality of education at the Islamic boarding school in the long term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afnan, I. N., Yusuf, N. R., Fachruddin, Y., & Ramadhan, G. (2025). Implementasi Taksonomi Bloom dalam Evaluasi Pembelajaran. ADIBA: Journal of Education, 5(2), 142–152.

Alifah, S. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan di Indonesia untuk Mengejar Ketertinggalan dari Negara Lain. CERMIN Jurnal Penelitian, 5(1), 1–13.

Asbari, M., Novitasari, D., Silitonga, N., Sutardi, D., & Gazali. (2024). Merdeka Belajar: Solusi Revolusi Pendidikan di Indonesia. Jurnal Manajerial, 3(1), 84–99.

Hakiman, H., & Mustofa, K. K. (2022). Pendidikan Jasmani dalam Kitab At-Tahliyyah Wa AtTarghib dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. Al-Fikri Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 153–169.

Isnaliati., A., Azhar, A., Novikasari, Wulandari, S. (2024). Penerapan Kurikulum Holistik dalam Meningkatkan Keseimbangan antara Pengetahuan, Keterampilan, dan Sikap. JSES Jurnal Sultra Elementary School, 5(2).

Jepri, J., Prasetya, K. H., & Aisyah, N. (2024). Meningkatkan Kognitif Anak Melalui Literasi Pojok Membaca di TK Harapan Bunda Kelurahan Karang Joang. AKM Aksi Kepada Masyarakat, 5(1), 225–232. https://ejournal.stebisigm.ac.id/index.php/AKM/article/view/1152

Putri, I. T. A., Agusdianita, N., & Desri, D. (2024). Literasi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar Era Digital. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3). 2057-2066.

Putri, N. K. H. R. (2024). Implementasi Literasi pada Pembelajaran Bahasa dan Sastra untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Pedalitra: Prosiding Pedagogi, Linguistik, dan Sastra, 4(1), 229–238.

Putranto, A. D., & Efendi, M. Y. (2024). Pentingnya Kebugaran Jasmani untuk Meningkatkan Kekuatan Tubuh dalam Mengikuti Kegiatan Belajar dan Mengajar di SMP Dharma Karya UT. Universitas Muhammadiyah Jakarta. (Halaman: 09–13).

Ridwan, M., Rulia, R., Erihardiana, M., & Mahmud, M. (2024). Menuju Literasi Global yang Berkelanjutan: Strategi Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Pendas Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 9(3), 339-357.

Rohman, S. (2023). Pengembangan Instrumen Penilaian Hasil Belajar Berbasis Taksonomi Bloom. Al-Ibrah Jurnal Pendidikan dan Keilmuan Islam, 8(1), 86–108. https://ejournal.stital.ac.id/index.php/alibrah/article/view/262

Ruslan, M. (2006). Pendidikan, Kemandirian, dan Pembangunan Bangsa. Jurnal Hunafa, 3(3), 305–318. https://jurnalhunafa.org/index.php/hunafa/article/view/275

Sari, Y. Y., Ulfani, D. P., & Ramos, M. (2024). Pentingnya Pendidikan Jasmani Olahraga terhadap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 478–488.

Syahid, N. (2024). Konsep Pendidikan Holistik dalam Filsafat Pendidikan Islam: Studi Atas Pengembangan Konsep Pendidikan yang Berbasis pada Akal, Hati, dan Fisik. Model Jurnal Program Studi PGMI. 11(1), 1186–1196.

Taroreh, B., Taufik, M., Salamah, U., Munir, M., Inwar, M., & Center, C. V. P. L. (2021). Strategi Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi. http://eprints.binadarma.ac.id/11091

Zainudin, Z., & Ubabuddin, U. (2023). Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik sebagai Objek Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam, 1(3). 915-931.

Published

2025-10-25

How to Cite

Prayanti, B. D. A., Endraswari, P. M., & Hartati, L. (2025). TRANSFORMASI FASILITAS PEMBELAJARAN (LITERASI DAN HEALTHY LIFESTYLE) GUNA MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN ILZAMUL MAJU BAHRIN DESA KIMAK. Jurnal Abdi Insani, 12(10), 5391–5402. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v12i10.2877

Issue

Section

section editor