PEMBUATAN KATALOG DWI BAHASA TENTANG TENUN IKAT SUMBA TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i3.982Keywords:
Ikat, East Sumba, catalog, promotional media, tourismAbstract
East Sumba is well known for its ikat weaving, among other cultural tourism potentials. As a cultural legacy, attempts are required to introduce ikat to an enormous scope nationwide and globally. Unfortunately, the ikat has only been presented through occasional festivals or exhibitions. Another challenge is that there need to be more archives containing information about ikat in English. Therefore, to address the challenges, this community outreach activity aims to introduce ikat to a broader audience by designing a catalog in bahasa Indonesia and English. The catalog contains information, including patterns, materials, and philosophical meanings of East Sumba ikat, and was distributed to eight galleries in Waingapu, which are the leading destinations for domestic and international tourists visiting East Sumba. In addition, two catalogues were distributed to the tourism office as the library collection and archive to allow access to the public who need information about ikat.
Downloads
References
Amri, D. U., & Oemar, E. A. B. (2019). Perancangan Media Promosi Kawasan wisata Goa Selomangleng Kediri. E-Jurnal Unesa, 07(04), 83–90.
Ardiansyah, F. (2022). Perancangan Buku Fotografi Esai tenun Gedog Sebagai Media Pelestarian Budaya Tradisional Kabupaten Tuban [Tugas Akhir]. Universitas Dinamika.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, K. P. dan K. R. I. (2016). KBBI Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id
Badan Pusat Statistik Nusa Tenggara Timur. (2023). Jumlah Wisatawan Mancanegara dan Domestik (Jiwa), 2019-2021. https://ntt.bps.go.id/indicator/16/67/1/jumlah-wisatawan-mancanegara-dan-domestik.html
Enos, Y., & Magetanapuang, J. D. (2022). Promosi Sentra Tenun Desa Kaliuda Sumba Timur Sebagai Wisata Budaya (Culture Tourism) Bagi generasi Milenial di Indonesia. IKRA-ITH HUMANIORA : Jurnal Sosial Dan Humaniora, 6(2), 1–9.
Hidayat, W., Mahmuriyah, R., & Safitri, S. N. R. (2016). Media Visual Berbentuk Katalog Produk Sebagai Media Promosi. SENSI Journal, 2(2), 184–197. https://doi.org/10.33050/sensi.v2i2.752
Indriati, E. (2019). Tenun Sumba Timur: Membentang Benang Kehidupan (1st ed.). Gramedia.
Jocom, H., Kameo, D. D., Utami, I., & Laiskodat, V. B. (2021). Rantai Nilai Pariwisata Sumba Timur dan Sumba Barat Daya. Jurnal Kajian Dan Terapan Pariwisata, 1(2), 1–21. https://doi.org/10.53356/diparojs.v1i2.23
Kudu, U., Punia, I. N., & Arjawa, I. G. P. B. S. (2005). Partisipasi Kelompok Masyarakat Dalam Pelestarian Kain Tenun Ikat Tradisional Di Desa Rindi , Kecamatan Rindi , Kabupaten Sumba Timur. Jurnal Ilmiah Sosiologi, 1–8.
Murniati, & Takandjandji, M. (2016). Analisis Usaha Tenun Ikat Berbasis Pewarna Alam di Kabupaten Sumba Timur: Kasus di Kecamatan Kambera dan Umalulu. Dinamika Kerajinan Dan Batik, 33(1), 67–84.
Musyaffa, M. R., Lukitasari, E. H., & Yulianto, A. (2023). Fotografi Produk Sebagai Media Promosi Banyumili Store Ponorogo. Jurnal Kemadha, 13(1), 27–50.
Draft Keputusan Bupati Sumba Timur tentang Jenis-Jenis Motif Kain Tenun Ikat di Kabupaten Sumba Timur.
Prastiyanti, D. P., & Yulianto. (2019). Media Promosi Pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2(2), 174–184.
Prijosusilo, C. K. (2017). Karya Adiluhung Pendorong Ekonomi Lestari: Menguak Spiritualitas dan Simbolisme di Balik Seni Tenun Ikat Pewarna Alam Sumba Timur. Yayasan Sekar Kawung.
Rustiarini, N. W., Anggraini, N. P. N., & Satwam, I. K. S. B. (2021). Perancangan Katalog Produk Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2615–2624. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm
Soeriadiredja, P. (2013). Tenun Ikat Sumba: Warisan Budaya Yang Menembus Zaman. Fkai.Org. http://fkai.org/dinamika-kain-tenun-tradisional-sumba/
Untari, R., Sanjaya, R., Ecodemica, J., & April, V. N. (2020). Penggunaan e-Marketplace untuk Pengrajin Tenun Sumba. Ecodemica, 4(1), 1–4.
Wibowo, A. H., & Kristina, D. (2018). Efektivitas Penggunaan Bahasa Inggris Dalam Media Promosi Pariwisata Solo Raya Menuju Pembangunan Sistem Online Tourism Promotion. Cakra Wisata, 19(9), 12–22.