PENGEMBANGAN SPIRIT KEWIRAUSAHAAN DAN KETERAMPILAN PEMASARAN DIGITAL ANAK MELALUI KIOS USAHA BERSAMA ANAK (KUBA) DI KAMPUNG BAKAT SURABAYA

Authors

  • Maria Asumpta Evi Marlina Department of Accounting Universitas Ciputra
  • Adi Kurniawan Yusup Department of Management Universitas Ciputra
  • Hendra Hendra Department of Culinary Business Universitas Ciputra

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v12i11.3190

Keywords:

Entrepreneurship, Digital Marketing, Production, Training

Abstract

The child entrepreneurship mentoring program through Kios Usaha Bersama Anak (KuBA) at Kampung Bakat aims to develop creativity, independence, and economic skills through digital marketing, entrepreneurship training, and the production of trendy beverages for elementary to middle school students in Sukomanunggal, Surabaya. This program was conducted because formal education has not fully accommodated these skills, while children from economically disadvantaged families need early opportunities to practice entrepreneurship. The program methods included socialization, training, application of appropriate technology, and continuous mentoring from May to November 2025. The training covered the development of an entrepreneurial mindset, digital marketing practice, and the creation of healthy and innovative trendy beverages. Results showed improvements in entrepreneurial skills, digital marketing understanding, creativity, teamwork, and self-confidence. Children were able to practice production and sales independently, including during Kampung Bakat Art Performances. Support from parents, KuBA managers, and appropriate technology reinforced practical learning. In conclusion, this mentoring program effectively fosters entrepreneurial spirit, enhances economic skills, and builds participant independence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, I., & Nofinawati. (2025). Meningkatkan Kemandirian Finansial Generasi Z di Kota Padangsidimpuan Melalui Perencanaan Keuangan Pribadi Yang Cerdas dan Terencana. Communnity Development Journal, 6(2), 2062-2068.

Awaludin, A. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Produk Cemilan Bu Ela di Desa Gempol. Abdimas Galuh, 5(1), 537-542.

Efita, W., Kasman, H., Jange, B., Windreis, C., & Firdaus. (2025). Pengenalan Keterampilan Berwirausaha Bagi Mahasiswa Melalui Platform Online. Communnity Development Journal, 6(1), 84-88.

Hartono, W., Winarjo, A. J., Yusup, A. K., Tambunan, D. B., & Padmalia, M. (2025). Pelatihan Ideasi dan Eksekusi Bisnis Dalam Mengembangkan Kemampuan Kewirausahaan generasi Muda. Jurnal Consortium, 5(1), 11-22.

Indriyarti, E. R., Murtiningsih, R. S., & Tribudhi, D. A. (2023). Knowledge and Education on the Importance of Entrepreneurial Characteristics. Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, 7(1), 29-37. http://journal.ubm.ac.id/

Marlina, M. A. E., Yusup, A. K., Nugraha, K. A., Suyanto, K. J., & Tandiawan, S. A. (2025). Pemberdayaan UMKM Ibu-ibu Dasa Wisma Pakal Melalui Pelatihan Inovasi, Pemasaran Digital, dan Keuangan. Jurnal Abdimas Ekonomi dan Bisnis, 5(1), 39-49. https://doi.org/10.1234/jmbi.v4i2.2023

Prasojo, E., Destina, I., & Prasetyo, H. (2023). Pelatihan Manajemen Pemasaran Digital Untuk Peningkatan Penjualan Pada UMKM Kecamatan Sayegan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(10), 2341-2344. https://jurnalpengabdianmasyarakatbangsa.com/index.php/jpmba/index

Prastyatini, S. L. Y., Listyawati, R., & Suprihati. (2022). Kewirausahaan dan Pendidikan Ketrampilan Hidup Remaja di Panti Asuhan Darun Najah Yogyakarta. Jurnal Budimas, 4(2), 92-101.

Pratama, B. B., Nur Rohim, Y., Akbar, H., & Arrahmaan, M. Z. (2024). Pendidikan kewirausahaan Untuk Peningkatan Kemandirian Finansial Anak Yatim dan Dhuafa Pada Yayasan Sosial Darul Jundi Malang. Jurnal Abdi Masyarakat Nusantara (JURDIASRA), 2(2), 1-15. https://doi.org/https://doi.org/10.61754/jusdiasra.v1i1.48

Regina, T., Sugiyono, & Hendriyani, M. (2025). Kompleksitas Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan UMKM Sektor Kuliner. Jurnal Manajemen, Organisasi dan Bisnis, 14(1), 7-17.

Safaruddin, Abdul, H., Yunita, R. A., Novizar, A., & Hasibuan, E. R. (2025). Edukasi Literasi Finansial dan Kewirausahaan Sejak Dini Bagi Siswa Mis Al-Hidayah Cinta Karya Medan. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat - UKK, 5(2), 93-101.

Sembiring, J. A., Ginting, N., Handini, F. D., & Sembiring, C. (2025). Pengenalan Public Speaking Pada Siswa SD Negeri 027089 Kota Binjai. Jurnal Abdimas Maduma, 4(2), 90-98. https://doi.org/10.52622/jam.v4i2.453

Suprapto, H. A., Rizkiyah, N., Vernia, D. M., Prabowo, H. A., Widiyarto, S., Setiawan, R., & Riyono, B. (2025). Bisnis dan Kewirausahaan: Upaya Dalam Membentuk Kemandirian Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(3), 939-948. https://doi.org/10.31004/obsesi.v9i3.6121

Yunas, S., Ateniyanti, Retno, B., Astuti, T., Prokoso, R., Sujana, A. P., & Fatihah, S. A. (2025). Menumbuhkan literasi Kewirausahaan Berkelanjutan Bagi Gen-Z di Era Digital: Studi Kasus SMA 2 Percik-Swasta di Jakarta Selatan. Suluh: Jurnal Abdimas, 7(1), 26-34. https://doi.org/10.35814/suluh.v7i1.xxx

Yusup, A. K., Josephine, C., Limanto, K. A., Dewi, T. D. K., & Putri, K. (2024). Membangun Entrepreneur Muda di Kalangan Siswa Melalui Pelatihan Ideasi dan Pitching. Share: Journal of Service Learning, 10(2), 61-69. https://doi.org/10.9744/share.10.2.61-69

Published

2025-11-28

How to Cite

Marlina, M. A. E., Yusup, A. K., & Hendra, H. (2025). PENGEMBANGAN SPIRIT KEWIRAUSAHAAN DAN KETERAMPILAN PEMASARAN DIGITAL ANAK MELALUI KIOS USAHA BERSAMA ANAK (KUBA) DI KAMPUNG BAKAT SURABAYA. Jurnal Abdi Insani, 12(11), 6390–6400. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v12i11.3190

Issue

Section

section editor