PENINGKATAN PENGETAHUAN PRODUKSI, MUTU PRODUK, DAN KEMASAN PADA UMKM KERIPIK RASTI
DOI:
https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v12i9.2951Keywords:
MSME, , production, , product quality, , packagingAbstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play a strategic role in the national economy, yet they still face limitations, particularly in production, product quality, and packaging. Keripik Rasti MSME as the community service partner encounters similar issues, including limited equipment, inconsistent quality standards, and less informative packaging. This program aims to enhance business owners’ knowledge and skills in production, quality control, and packaging to increase competitiveness. The methods employed included interviews, socialization, training, technical assistance, and evaluation through pre- and post-training questionnaires, with data analyzed using the Paired Sample t-test. The results showed significant improvements in production, product quality, and packaging aspects. Prior to the program, most indicators were in the low–neutral category, while after the program, they increased to high–very high. Tangible changes were observed in the adoption of production machines, quality standards, and the use of aluminum foil packaging with more detailed labels. Statistical tests confirmed these findings with p = 0.000 (<0.05), indicating significant differences before and after the program. Therefore, it can be concluded that the training and mentoring activities successfully equipped Keripik Rasti MSME with practical knowledge and skills in production, product quality, and packaging, thereby strengthening its competitiveness and business sustainability.
Downloads
References
Armstrong, G., & Kotler, P. (2003). Marketing: an introduction. Pearson Educación.
Damayanti, C., & Wahyono, W. (2015). Pengaruh kualitas produk, brand image terhadap loyalitas dengan kepuasan sebagai variabel intervening. Management Analysis Journal, 4(3), 245–254. https://doi.org/10.15294/maj.v4i3.8103
Hastuti, P., Nurofik, A., Purnomo, A., Hasibuan, A., Aribowo, H., Faried, A. I., Tasnim, T., Sudarso, A., Soetijono, I. K., & Saputra, D. H. (2020). Kewirausahaan dan UMKM. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Heizer, J., & Barry, R. (2015). Manajemen Operasi: Manajemen. Keberlangsungan Dan Rantai Pasokan, Edisi, 11.
Herlina, E., Prabowo, F. H. E., & Nuraida, D. (2021). Analisis Pengendalian Mutu Dalam Meningkatkan Proses Produksi. Jurnal Fokus Manajemen Bisnis, 11(2), 173.
Hisnul, H., Setiadi, P. B., & Rahayu, S. (2022). Umkm Dimasa Pandemi Covid 19 Berdampak Pada Teknology Dan Digitalisasi Pada Pusat Oleh Oleh Rahma Di Desa Kendalrejo. Eqien-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(1), 49–58.
Montolalu, C., & Langi, Y. (2018). Pengaruh pelatihan dasar komputer dan teknologi informasi bagi guru-guru dengan uji-t berpasangan (paired sample t-test). D’Cartesian: Jurnal Matematika Dan Aplikasi, 7(1), 44–46.
Nasar, A., Saputra, D. H., Arkaan, M. R., Ferlyando, M. B., Andriansyah, M. T., & Pangestu, P. D. (2024). Uji Prasyarat Analisis. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(6), 786–799.
Nur’aeni, D., Hadisantoso, E. P., & Suhendar, D. (2017). Adsorpsi ion logam Mn2+ dan Cu2+ oleh silika gel dari abu ampas tebu. Al Kimiya: Jurnal Ilmu Kimia Dan Terapan, 4(2), 70–80.
Nurhaswinda, N., Zulkifli, A., Gusniati, J., Zulefni, M. S., Afendi, R. A., Asni, W., & Fitriani, Y. (2025). Tutorial uji normalitas dan uji homogenitas dengan menggunakan aplikasi SPSS. Jurnal Cahaya Nusantara, 1(2), 55–68.
Pambreni, Y., Maghfuriyah, A., & Udriyah, U. (2024). Peningkatan Usaha Keripik Singkong Berbasis Teknologi Tepat Guna Menuju UMKM yang Berdaya Saing Pasca Pandemi. KUAT: Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 6(1), 35–40.
Pamungkas, B., Said, J., Mohammed, N., Djanegara, M. S., Magdalena, M., Maulina, D., Meliala, R. N. B., Kurniawan, A., & Sarah, S. (2024). Enhancing the competitiveness of Malaysian and Indonesian MSME through governance and digitalization. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 43(1), 380–389.
Parwita, W. G. S., Rinaldi, E., Widhiari, L. K. P., Kartika, N. P. R. T. A., Saraswati, H., & Elfarosa, K. V. (2025). Perancangan Desain Kemasan Produk UMKM Desa Jatiluwih. Journal of Social Work and Empowerment, 4(3), 189–202.
Pujiyanto, M. A., Kinding, D. P. N., Solekan, M., & Setyorini, F. A. (2024). Penerapan Iptek Dalam Peningkatkan Kapasitas Produksi Keripik Pisang Pada UMKM Safnur Di Desa Lengkong Kecamatan Rakit Kabupaten Banjarnegara. Manfaat: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 1(3), 60–73.
Rainanto, B. H. (2019). Analisis Permasalahan Yang Dihadapi Oleh Pelaku Usaha Mikro Agar Berkembang Menjadi Usaha Kecil (Scalling Up) Pada Umkm Di 14 Kecamatan Di Kabupaten Bogor.
Rasa, I. N. M. A. G., Astiti, M. P., Eryani, I. A. A. P., Yudiastari, I. N. M., & Semaryani, I. A. A. M. (2023). Pentingnya kemasan dalam pemasaran produk. Scopindo Media Pustaka.
Tullah, D. S., & Tullah, R. F. (2023). The Impact Of Mergers And Acquisitions On Earning Management Practices And Financial Performance. Riset: Jurnal Aplikasi Ekonomi Akuntansi Dan Bisnis, 5(2), 16–28.
Widiati, A. (2019). Peranan kemasan (packaging) dalam meningkatkan pemasaran produk usaha mikro kecil menengah (umkm) di “mas pack” terminal kemasan Pontianak. Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Tanjungpura, 8(2), 67–76.