PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PENULISAN KARYA ILMIAH PADA MAHASISWA TINGKAT AKHIR KAMPUS B UNIVERSITAS SEMBILANBELAS NOVEMBER KOLAKA

Authors

  • Latifa Fekri Program Studi Manajemen Sumberdaya Perairan, Fakultas Perikanan Dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo
  • Hasan Eldin Adimu Program Studi Manajemen Sumberdaya Perairan, Fakultas Perikanan Dan Ilmu Kelautan, Universitas Halu Oleo
  • La Ode Abdul Fajar Hasidu Program Studi Ilmu Kelautan, Fakultas Pertanian, Perikanan, dan Peternakan, Universitas Sembilanbelas November Kolaka
  • Ramlah Saleh Program Studi Ilmu Perikanan, Fakultas Pertanian, Perikanan, dan Peternakan, Universitas Sembilanbelas November Kolaka
  • Ilham Antariksa Tasabaramo Program Studi Ilmu Kelautan, Fakultas Pertanian, Perikanan, dan Peternakan, Universitas Sembilanbelas November Kolaka

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i2.1629

Keywords:

Scientific Work, Students, USN Kolaka

Abstract

The aim of holding this training activity is to train prospective graduates and prepare final year students in writing scientific papers according to writing rules. Training activities and assistance in writing scientific papers were carried out at campus B, Sembilanbelas November Kolaka University, involving final year students of the Marine Science and Fisheries Science Study program, Faculty of Agriculture, Fisheries and Animal Husbandry. Before and after implementation, students are given a questionnaire sheet as an activity evaluation sheet. During implementation, students were able to participate very enthusiastically in all stages of the training, starting from explanations and discussions regarding scientific writing theory to the practice of writing scientific papers (in the form of scientific papers). Training activities and written assistance improve students' knowledge and skills in writing scientific papers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdan, F. (2018). Problematika Pustakawan Dalam Menulis Karya Tulis Ilmiah. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 6(1), 23–50.

Alexander, R. J. (2006). Towards Dialogic Teaching: Rethinking Classroom Talk. York, England: Dialogos.

Arifianto T, Syafii M, Febrian WD, Sani I, Wajnah, Nainggolan H. 2024. Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Terindeks Scopus Berbantu Aplikasi Mendeley. Communnity Development Journal 5(1): 121-128

Dianto, A. Y., Hendratri, B. G., Mas’u, M., Zakariya, M., & Udin, M. F. (2023). Strategi Sukses Produksi Berbasis Ekonomi Islam: Studi Kasus Produksi Nucless Di Pt. Persada Nawa Kartika Kertosono. Journal On Education, 6(1), 10496–10502.

Febrian, W. D., & Nasution, I. H. (2023). Strategi Pengelolaan Ekowisata Di Kabupaten Kepulauan Seribu Provinsi Dki Jakarta Berdasarkan Pada Performance Manajemen, Keunggulan Kompetitif Dan Inovasi. Journal Human Resources 24/7. Abdimas: Abdimas, 1(1), 1–22.

Graham, S. et al. (2003). “Primary grade teachers‟ instructional adaptations for struggling writers: A national survey.‟ Journal of Educational Psychology, 95(2), 279.

Khasanah, U., Rahmawati, S., Fitriani, F., Nuzulla, A. F., & Laksana, M. A. S. (2023). Mewujudkan Kesadaran Baru Dan Perubahan Positif Di Komunitas Mahasiswa Melalui Pelatihan Menulis Makalah Ilmiah. Welfare: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 681–686.

Ma’rifatulloh S, Herwiana S, Zuhriyah M, Fajarina M. (2021). Analisa Kesalahan Dalam Menulis Karya Ilmiah. Seminar Nasional SAINSTEKNOPAK Ke-5 LPPM UNHASY TEBUIRENG JOMBANG 2021.

Pardede, O. B. and Ariga, H. P. S. (2018) „Analisis Faktor-Faktor Kendala Penulisan Karya Tulis Ilmiah dan Dampaknya terhadap Motivasi Meneliti oleh Guru di SMP se-Kecamatan Medan Selayang‟, in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia I Unimed-2018. FBS Unimed Press, 71–77.

Prabawati MN, Muslim SR. (2020). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama Wilayah Sukaraja Kabupaten Tasikmalaya. 3(1),207-212.

Rahmiati (2014) „Analisis Kendala Internal Mahasiswa dalam Menulis Karya Ilmiah‟, Al Daulah: Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan, 4(2), pp. 327–343.

Sugito (2015) Karya Ilmiah Penting Untuk Pengembangan Ilmu Pengetahuan. Available at: https://www.umy.ac.id/karya-ilmiah-penting-untuk-pengembangan-ilmu-pengetahuan (Accessed: 29 September 2021).

Tohawi, A., Iswanto, J., Subekan, S., Sadiyah, D. F., & Mastur, M. (2023). Penerapan Etika Bisnis Islam Dalam Perdagangan Bawang Merah Di Pasar Sukomoro Nganjuk. Journal On Education, 5(4), 17814–17822.

Williams, C. (2018). Learning to write with interactive writing instruction. The Reading Teacher, 71(5), 523–532.

Yunus, B, L. O., Tike, L.., & Harmin. (2022). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Pada Mahasiswa semester Akhir Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Halu Oleo. Anoa: Jurnal Pengabdian Masyarakat Sosial, Politik, Budaya, Hukum, Ekonomi., 3(1), 45-57.

Published

2024-06-19

How to Cite

Fekri, L., Adimu, H. E., Hasidu, L. O. A. F., Saleh, R., & Tasabaramo, I. A. (2024). PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PENULISAN KARYA ILMIAH PADA MAHASISWA TINGKAT AKHIR KAMPUS B UNIVERSITAS SEMBILANBELAS NOVEMBER KOLAKA . Jurnal Abdi Insani, 11(2), 1942–1948. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i2.1629

Issue

Section

section editor