PELATIHAN PERANCANGAN PROTOTYPE APLIKASI PEMASARAN UNTUK MENDUKUNG KEIKUTSERTAAN GEN Z PADA FESTIVAL INOVASI DAN KEWIRAUSAHAAN SISWA INDONESIA (FIKSI)

Authors

  • Endra Rahmawati Program Studi Sistem Informasi Universitas Dinamika, Surabaya
  • Ayouvi Poerna Wardhanie Program Studi Sistem Informasi Universitas Dinamika, Surabaya
  • Sri Hariani Eko Wulandari Program Studi Sistem Informasi Universitas Dinamika, Surabaya
  • Pradita Maulidya Effendi Program Studi Sistem Informasi Universitas Dinamika, Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i2.939

Keywords:

Training and Assistance, FIKSI, Product Marketing, Application Prototypes, Generation Z

Abstract

FIKSI 2022 activities aim to form community relations and networks for high school students who can support entrepreneurial activities. The number of fields offered at FIKSI creates anxiety for SMA/MA students to determine their interests and competencies. By looking at the conditions of existing business trends, many entrepreneurial activities begin with product marketing using information technology. Therefore, there is a need for Training and Assistance in Product Marketing Application Prototype Design Analysis as an Effort to Support Generation Z's Participation in the Indonesian Student Innovation and Entrepreneurship Festival (FIKSI) in this Digital Age. This training and mentoring activity is divided into 4 sessions, namely introduction of resource persons, delivery and presentation of material, practical use of tools, and a final evaluation session. The results of the final evaluation showed that 85.11% of high school students could understand and accept the material for this FIKSI Training and Assistance activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awaluddin, R. (2021). Pelatihan SWOT dan Business Model Canvas Pada UKM Keripik Kere Di Kabupaten Kuningan. HUMANIS : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 20(1), 47–58.

Aulia, D., Aminah, S., & Sundari, D. (2022). Perancangan Prototype Tampilan Antarmuka Berbasis Web Mobile Pada Toko Amira Kosmetik. Jurnal Ilmiah Ilkominfo - Jurnal Ilmu Komputer Dan Informatika, 5(1), 29–40.

Fadhilah, M. D. (2021). Analisis Pengaruh Product, Price, Place, dan Promotion Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Konsumen Herba Penawar Alwahida Indonesia (HPAI)). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 10(1).

Fauzani, M., Akramiah, N., & Sutikno, B. (2018). Analisis SWOT Dalam Penentuan Strategi Pemasaran Produk PT. Karunia Sentosa Plastik. Jurnal EMA – Ekonomi Manajemen Akuntansi, 2(2), 104–117.

Fernanda, A., & Choiriyah. (2018). Analisis Bauran Pemasaran (Marketing MIX) Pada PT.Tafakur Keluarga Cabang Palembang. Ekonomica Sharia: Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Ekonomi Syariah, 3(2), 1–12.

Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran Produk dan Merek (Planning & Strategy) (Q. Media, Ed.). Surabaya : CV. Penerbit Qiara Media.

Kementrian Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi. (2022). Pedoman Festival Inovasi dan Kewirausahaan Siswa Indonesia (FIKSI) 2022.

mediaindonesia.com, humaniora. (2022, July 5). Minat Kalangan Milenial dan Generasi Z Geluti Wirausaha Terus Meningkat. MediaIndonesia.Com.

Pramularso, E. Y., Nurhayaty, E., Susilowati, I. H., & Marginingsih, R. (2022). Pelatihan Pembuatan Business Plan Dengan Menggunakan Business Model Canvas (BMC) Pada Komunitas Perempuan Maju. SELAPARANG. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 6(2), 726–732.

Sahlan, D. Y., Ramdani, F., & Muslimah Az-Zahra, H. (2022). Perancangan Antarmuka Pengguna Aplikasi Pemasaran Namiroh berbasis Web dengan Metode Design Thinking PT. An Namiroh Travelindo. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 6(2), 745–753. http://j-ptiik.ub.ac.id

Santoso, B. (2014). Prototipe Sistem Informasi Pemasaran Dengan Strategi Pipeline Management Spancop Berbasis E-Commerce : Studi Kasus PD Tradeco Intitama. Faktor Exacta, 7(3), 248–259.

Sidiq, M., & Rohayati, T. (2023). Perancangan Aplikasi Penjualan Berbasis Web Dengan Metode Prototyping Pada UMKM Sinar Terang Desa Pusakasari Kecamatan Cipaku. INFOTECH Journal, 9(1), 76–83. https://doi.org/10.31949/infotech.v9i1.4863

Universitas Ahmad Dahlan. (2022, June 15). Peluang Bisnis Di Era Digital. Website LLDIKTI Wilayah 5 Yogyakarta.

Wardhanie, A. P., & Rahmawati, E. (2022). Pengenalan dan Penerapan User Interface and User Experience Design for Beginners. Batara Wisnu : Indonesian Journal of Community Services, 2(3), 536–544. https://doi.org/10.53363/bw.v2i3.129

Wibowo, D. H., Arifin, Z., & Sunarti. (2015). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 29(1), 59–66. www.depkop.go.id

Wicaksono, A. (2018). Strategi Pemasaran dengan Menggunakan Analisis SWOT Tanpa Skala Industri Pada PT X Di Jakarta. Jurnal Manajemen Industri Dan Logistik, 1(2), 192–201.

http://jurnal.poltekapp.ac.id/

Yuliantiningsih, A., & Rahardjo, S. T. (2016). Analisis Pengaruh Citra Merek, Produk, Harga, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada Konsumen Bandeng Juwana Elrina). DIPONEGORO JOURNAL OF MANAGEMENT, 5(3), 1–11. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Published

2023-06-12

How to Cite

Rahmawati, E. ., Wardhanie, A. P. ., Wulandari, S. H. E. ., & Effendi, P. M. . (2023). PELATIHAN PERANCANGAN PROTOTYPE APLIKASI PEMASARAN UNTUK MENDUKUNG KEIKUTSERTAAN GEN Z PADA FESTIVAL INOVASI DAN KEWIRAUSAHAAN SISWA INDONESIA (FIKSI) . Jurnal Abdi Insani, 10(2), 1002–1011. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i2.939

Issue

Section

section editor