PELATIHAN PERBANKAN TERKINI UNTUK GURU – GURU MGMP AKUNTANSI DAN PERBANKAN
DOI:
https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i4.2124Keywords:
MGMP, Banking, Digitalization, FintechAbstract
The Subject Teacher Discussion Group (MGMP) for Accounting and Banking in Surabaya City serves as a professional platform for Accounting and Banking teachers. In recent years, the banking industry has undergone rapid changes related to regulations and digitalization. The issue is that teachers' understanding of regulatory changes, digitalization developments, and fintech in banking is still low. This community service utilizes a Participatory Action Research (PAR) approach with four stages of activity: problem identification, planning, implementation, and training activity analysis. The training session featured three speakers covering topics on Banking Development, Lab Bank Applications, and Digital Accounting and Services. Analysis of the pre-test results showed an average score of correct answers at 51%, while the post-test reached 72%, indicating an improvement in teachers' understanding of regulatory changes, digitalization developments, and fintech in the banking sector.
Downloads
References
Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam, M. H., Kambau, R. A., Rahman, S. A., Sudirman, M., Jamilah, J., Kadir, N. A., Junaid, S., Nur, S., Parmitasari, R. D. A., Nurdiyanah, N., Wahid, M., & Wahyudi, J. (2022). Metodologi pengabdian masyarakat. Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam dan Kementerian Agama RI.
Peraturan Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Kemendikbud. (2018). Struktur kurikulum SMK (Perdirjen Dikdasmen No. 307/DD5/KK/2018, tanggal 7 Juni 2018). http://psmk.kemdikbud.go.id/konten/3824/struktur-kurikulum-smk-perdirjen-dikdasmen-no-07dd5kk2018-tanggal-7-juni-2018
Garbo, A., & Latifah, H. R. (2024). Optimasi pelayanan nasabah Bank Syariah Indonesia melalui penggunaan kecerdasan buatan. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 9(204), 846–862.
Hidayati, S., Noor, I. H. M., Sabon, S. S., Joko, B. S., & Wijayanti, K. (2020). Peran musyawarah guru mata pelajaran (MGMP) dalam meningkatkan mutu pembelajaran di SMA. Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ihsan, R. (2022). Peluang dan tantangan penggunaan blockchain technology pada perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(3), 1037–1049.
Ismali, R. (2022). Partisipasi dunia usaha dunia industri dalam peningkatan mutu lulusan sekolah menengah kejuruan se Kota Gorontalo. Jurnal Informatika dan Teknologi Pendidikan, 2(1).
Kusuma, H., & Asmoro, W. K. (2021). Perkembangan financial technology (fintech) berdasarkan perspektif ekonomi Islam. ISTITHMAR: Jurnal Pengembangan Ekonomi Islam, 4(2), 141–163. https://doi.org/10.30762/itr.v4i2.3044
Lukita, C., Fadli, S., & Faturahman, A. (2022). Perkembangan fintech terhadap crowdfunding dan blockchain di era disrupsi 4.0. Jurnal Mentari: Manajemen Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 1(1), 9–19.
Masitoh, N., Rosidah, E., & Kurniawati, A. (2023). Pengaruh layanan digital banking terhadap kepuasan nasabah pada PT Bank Negara Indonesia (Persero) Tbk Kantor Cabang Tasikmalaya. BanKu: Jurnal Perbankan Dan Keuangan, 4(1), 11–16. https://doi.org/10.37058/banku.v4i1.6812
Mutiasari, A. I. (2020). Perkembangan industri perbankan di era digital. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 9(2), 32–41.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 12/POJK.03/2018 tentang penyelenggaraan layanan perbankan digital oleh bank umum. (2018).
Putra, W. L., & Wiratnoko, D. (2021). Dampak layanan digital banking terhadap nasabah. Jurnal Mahasiswa, 3(1), 50–65. https://ejurnal.provisi.ac.id/index.php/jurnalmahasiswa/article/view/662
Raihan, M., Nasution, M. L. I., & Daulay, A. N. (2024). Analisis dampak perkembangan teknologi AI dalam meningkatkan efisiensi operasional bank syariah (studi kasus Bank Sumut Kantor Cabang Syariah Medan Ringroad). Jesya, 7(2), 2049–2062. https://doi.org/10.36778/jesya.v7i2.1762
Riskha, N. F. (2019). Pengembangan kompetensi guru di era revolusi industri 4.0 melalui pendidikan dan pelatihan. Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu Dan Call for Papers (SENDI_U), 1, 359–364. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/sendi_u/article/view/7302
Sobari, M., Wahyudin, D., & Dewi, L. (2023). Keterlibatan industri dalam pengembangan kurikulum pada tingkat SMK. Jurnal Education and Development, 11(3), 230–238.
Winingsih, L. H., Agung, I., & Sulistiono, A. A. (2019). The influence of government policy, principle leadership, and participation of parents on strengthening teacher organizations (KKG/MGMP) and development of problem solving in students: Indonesia case. International Journal of Education and Practice, 7(4), 479–493. https://doi.org/10.18488/journal.61.2019.74.479.493