PENGEMBANGAN PROFIL DIGITAL DESA GAJAHREJO SEBAGAI BRANDING DESA WISATA

Authors

  • Tomy Rizky Izzalqurny Program Studi Akuntansi, Universitas Negeri Malang
  • Alif Faruqi Febri Yanto Program Studi Akuntansi, Universitas Negeri Malang
  • Anita Sulistyorini Program Studi Kesehatan Masyarakat, Universitas Negeri Malang
  • Rifaldy Adinandra Ferdiansyah Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i4.1874

Keywords:

digital profile, branding, tourism village, tourism, promotion

Abstract

Gajahrejo Village in Gedangan District, Malang Regency, has great tourism potential with six attractive beaches and coban. However, the challenges in promoting the tourism potential of this village are still significant, especially due to limited access to digital technology and internet infrastructure. The purpose of this community service is to develop tourism content in Gajahrejo Village, thus developing a digital profile as a branding strategy for tourist villages is expected to increase the visibility of Gajahrejo Village among domestic and international tourists. This community service was carried out in Gajahrejo Village, Gedangan, Malang Regency, from April to October 2024. The methods of this community service are developing digital content, training the community in managing social media, and creating an official village website and social media accounts. The results of this community service show a significant increase in digital interaction and tourist awareness of Gajahrejo Village. Through a sustainable digital-based branding strategy, Gajahrejo Village has the potential to become a leading tourist destination in Malang Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmoro, A. Y., & Aziz, M. (2020). Potensi pengembangan Setigi sebagai destinasi wisata. JMK (Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan), 5(3), 228.

Berlianti, D. F., Al Abid, A., & Ruby, A. C. (2024). Jurnal review pendidikan dan pengajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 1861–1864.

Bestari, N. M. P., Tobing, M. M., Kumara, I. N. I., & Latupeirissa, J. J. P. (2023). Sosialisasi dan pendampingan pelatihan fotografi sebagai media promosi pariwisata di Desa Pinge, Kecamatan Marga, Kabupaten Tabanan - Bali. Jurnal Abdimas Mandiri, 7(2), 129–138.

Bulan, D. E. (n.d.). Bunga rampai Kaltim green: Pengembangan desa mandiri. [Unpublished Manuscript], 1–17.

Dewi, K., Angligan, I. G. K. H., & Mahardika, I. M. N. O. (2023). Strategi meningkatkan peran media sosial dalam membranding destinasi wisata sebagai media pemasaran. Waisya: Jurnal Ekonomi Hindu, 2(1), 1–11.

Diwyarthi, N. D. M. S. (2021). Pendampingan pemanfaatan media sosial dalam peningkatan promosi desa wisata Bongan, Kabupaten Tabanan Bali. Monetary Policy Report, 1(October), 105–112.

Diwyarthi, N. D. M. S. (2023). Pendampingan pemanfaatan media sosial dalam peningkatan promosi desa wisata Bongan, Kabupaten Tabanan Bali. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(4), 300–310.

Ghofar, A., Hasbiy, K. U., Handaru, W. C., & Amirya, M. (2023). Peningkatan nilai-nilai kewirausahaan dalam pemasaran produk lokal di Desa Wisata Serang. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(5), 179–181. http://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/2435

Gunadi, I. M. A., Hanurajasa, D. N., & Firmansyah, R. (2022). Faktor prioritas pengembangan Desa Wisata Bantaragung sebagai desa wisata berkelanjutan. Jurnal Pariwisata Pesona, 7(1), 85–97.

Indriastiningsih, E., Fitriyadi, F., & Kartinawati, E. (2024). Pelatihan pembuatan website landing page sebagai media branding kompetitif Desa Wisata Gentan Bulu. PROFICIO: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1).

Muliawanti, L., & Susanti, D. (2020). Digitalisasi destinasi sebagai strategi pengembangan promosi pariwisata di Kabupaten Magelang. Warta ISKI, 3(2), 135–143.

Mulyono, R., Pangesti, R. D. A., Rosa, D. V., Prasetyo, H., & Mahardiyanto, A. (2024). Mentoring smart cultural tourism berbasis potensi lokal menuju kemandirian ekonomi di Desa Klungkung, Kabupaten Jember. Warta Pengabdian, 18(1), 70–88.

Niqotaini, Z., Gusti, K. W., & Achmad, Z. A. (2024). Meningkatkan promosi Kampung Wisata Kuliner RW 04 Haurpancuh II melalui pemanfaatan digital marketing. [Unpublished Manuscript].

Nugraha, V. A., Medina, F. D., & Malihah, E. (2024). Pemetaan komponen website Desa Wisata Lebakmuncang sebagai media promosi elektronik (e-tourism). Jurnal Ilmiah Hospitality Management, 14(2), 273–294.

Peramusiwi, D., & Wijayanti, C. N. (2024). Pemanfaatan media sosial Instagram sebagai media promosi Desa Wisata Sumberbulu Kecamatan Mojogedang Kabupaten Karanganyar. Jurnal Ilmu Komunikasi PROGRESSIO, 4(1), 1–11.

Prasetyo, B. D., Febriani, N. S., & Dewi, W. W. A. (2024). Community-based tourism (CBT) sebagai model pengembangan Desa Wisata Adat Desa Ngadas, Kecamatan Poncokusumo Kabupaten Malang. Jurnal Ilmu Komunikasi, 22(1), 92.

Published

2024-12-09

How to Cite

Izzalqurny, T. R., Yanto, A. F. F., Sulistyorini, A., & Ferdiansyah, R. A. (2024). PENGEMBANGAN PROFIL DIGITAL DESA GAJAHREJO SEBAGAI BRANDING DESA WISATA. Jurnal Abdi Insani, 11(4), 2248–2259. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i4.1874

Issue

Section

section editor