PEMBINAAN DAN MAINTENANCE PERALATAN KESEHATAN DI PUSKESMAS PEMBANTU CANGGU

Authors

  • I Made Agus Mahardiananta Program Studi Sarjana Terapan Teknik Elektromedik, Fakultas Ilmu Ilmu Kesehatan, Universitas Bali Internasional
  • Suhartono Suhartono Program Studi Sarjana Terapan Teknik Elektromedik, Fakultas Ilmu Ilmu Kesehatan, Universitas Bali Internasional
  • Cokorda Istri Dharmayanti Program Studi Sarjana Terapan Teknik Elektromedik, Fakultas Ilmu Ilmu Kesehatan, Universitas Bali Internasional
  • I Kadek Agus Riki Gunawan Program Studi Sarjana Terapan Teknik Elektromedik, Fakultas Ilmu Ilmu Kesehatan, Universitas Bali Internasional
  • I Putu Adi Surya Gunawan Program Studi Sarjana Terapan Teknik Elektromedik, Fakultas Ilmu Ilmu Kesehatan, Universitas Bali Internasional

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i3.1769

Keywords:

Coaching, Electromedic, Maintenance, Service

Abstract

Community service is one of the important pillars in the Tri Dharma of Higher Education in Indonesia, which includes education, research and community service. Within the scope of electromedical engineering, community service has a very strategic role in supporting improving the quality of public health. The aim of community service activities at the Canggu sub-district health center is to provide guidance related to health equipment maintenance, which includes equipment inventory activities, equipment repair and socialization on the use of health equipment. By carrying out this service activity, it is hoped that a better and more sustainable health system will be created at the Canggu sub-health center. The method used in this activity is socialization and checking equipment directly in the field. As a result of service activities at the Canggu sub-health center, almost all equipment could be repaired, but there was one device, namely the vaccine refrigerator, which could not be repaired and recommendations were given for repairing spare parts. As well as increasing insight into the operation of medical equipment used so that it is always active, accurate, and of course can help medical activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auliani, I., Krianto, T., & Hamid, A. (2021). Evaluasi Sistem Pelaksanaan Manajemen Pemeliharaan dan Perbaikan Peralatan Medis Rumah Sakit (IP3MRS) RSUD Arifin Achmad Provinsi Riau Tahun 2020. Jurnal Pengabdian Kesehatan Komunitas, 1(1), 30–53.

Candra, L., Widodo, M. D., & Tonis, M. (2018). Analisis Sistem Manajemen dalam Pemeliharaan Sarana dan Prasarana di Rumah Sakit Umum Daerah Teluk Kuantan Tahun 2016. Jurnal Kesmas, 1(1), 49–53.

Emilia, H. (2022). Bentuk Dan Sifat Pengabdian Masyarakat Yang Diterapkan Oleh Perguruan Tinggi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 122–130.

Harsul, W., Syahrul, S., & Majid, A. (2018). Penerapan Budaya Pelaporan Insiden Keselamatan Pasien di Rumah Sakit Umum Daerah Tipe B Provinsi Sulawesi Selatan. Panrita Abdi, 2(2), 119–126.

Hartono, M. D., Ayunda, Z. M., Riyadi, E., Kristianti, D. R., Douren, E., Nike, D., Salim, R. P., Rosdianti, Y., Limbong, R. J., Ramadhan, A., Farikhati, N., Aziz, D. A. N., & Abdillah, B. (2020). Standar Norma dan Pengaturan Nomor 4 Tentang Hak Atas Kesehatan (S. Trisilia, A. Sasongko, & S. P. Santoso, Eds.). Komnas HAM RI.

Hendrayani, A. (2017). Pengaruh Pendampingan Inspeksi Perawatan Pencegahan (Preventive Maintenance) Alat Elektrokardiografi. Jurnal Penelitian Kesehatan Suara Forikes, 8(1), 11.

Hidayat, M. A., Andrianto, D., & Dzikri, L. M. R. (2024). Perawatan Peralatan Kesehatan Di Rumah Sakit Rs Roemani Semarang (Tensimeter). Jurnal Pengabdian Multidisiplin Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 23–29.

Komalasari, R. (2022). Pemanfaatan Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) Dalam Telemedicine:Dari Perspektif Profesional Kesehatan. J. Ked. Mulawarman, 9(2), 72.

Larasati, R., Nurifai, S. H., & Azzahra, S. K. H. (2024). Telemedicine Sebagai Portal Komunikasi Untuk Konsultasi Kesehatan Jarak Jauh. Action Research Literate, 8(2), 139–144.

Mahardiananta, I. M. A., Suhartono, S., Dharmayanti, C. I., & Jurnal Abdi Insani. (2022). Upaya Perawatan Peralatan Kesehatan Dalam Rangka Menjaga Dan Meningkatkan Mutu Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Tampaksiring II. Jurnal Abdi Insani, 9(1), 1–8. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v9i1.466

Manihuruk, A. E. R. B., Zuliayektianingrum, N., Oktavia, E. H., Saputro, R. R., Kamil, F. I., Chaeriah, N., Maulana, D., Irzain, K. M., Hidayat, R. R. A., Agusta, R., Ardiansyah, M. A., Amalia, N., Mulyadi, Yuli, Y., Irawan, Basri, H., & Manalu, R. (2023). Animo Masyarakat Terhadap Pemanfaatan Aplikasi Halodoc dalam Pelayanan Kesehatan di Kampung Pemulung, Pd. Labu, Cilandak dan Lingkungan Sekitar UPN “Veteran” Jakarta. Jurnal Ekonomi, Koperasi & Kewirausahaan, 14(7), 957–964.

Murdiya, F., Hamzah, A., Azhari Zakri, A., Nurhalim, N., Sutan, F., & Suwitno, S. (2020). Pemanfaat Energi Matahari Untuk Pompa Air Dan Penerangan Dalam Program Pengabdian Kepada Masyarakat. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 4(2), 192–198. https://doi.org/10.37859/jpumri.v4i2.2109

Nugraha, I. M. A., Marhaendra, T. B. P., Mahardiananta, I. M. A., & Putra, P. A. M. (2021). Perawatan Peralatan Kesehatan dalam Mendukung Pelayanan Kesehatan di Puskemas Banjarangkan II Klungkung. Panrita Abdi , 5(4), 641–651. http://journal.unhas.ac.id/index.php/panritaabdi

Nugroho, A. S., Wardaningsi, P. W., & Mulyono. (2017). Pengaruh Tingkat Pengetahuan Tentang Kalibrasi Terhadap Perilaku Mengkalibrasikan Alat Sphygmomanometer pada Bidan Praktek Mandiri di Puskesmas Wilayah Kabupaten Demak. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 8(1), 15–19.

Salsabila, L. (2023). Evaluasi Efektivitas Subsistem Upaya Kesehatan dalam Meningkatkan Akses dan Kualitas Pelayanan. 1–9.

Veni, M., Sabarguna, B. S., & Wahyudi, A. (2020). Analisis Manajemen Pemeliharaan Alat Kesehatan Di Rumah Sakit X. Jurnal Kesehatan Komunitas, 6(2), 230–236. https://doi.org/10.25311/keskom.vol6.iss2.380

Widyawarman, D., & Hastono, T. (2023). Sistem Monitoring Kwh Meter Digital Berbasis Iot Pada Laboratorium Peralatan Medis. Agustus, 8(3), 80–86.

Published

2024-09-13

How to Cite

Mahardiananta, I. M. A., Suhartono, S., Istri Dharmayanti, C., Gunawan, I. K. A. R., & Gunawan, I. P. A. S. (2024). PEMBINAAN DAN MAINTENANCE PERALATAN KESEHATAN DI PUSKESMAS PEMBANTU CANGGU. Jurnal Abdi Insani, 11(3), 440–448. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i3.1769

Issue

Section

section editor