KREATIVITAS PENGOLAHAN KOLANG-KALING KELOMPOK UKM DUSUN KALIKESEK KECAMATAN LIMBANGAN KABUPATEN KENDAL

Authors

  • Dian Ratu Ayu Uswatun Khasanah Universitas Terbuka
  • Eti Ferawati Universitas Terbuka
  • Moh. Muzammil Universitas Terbuka
  • Ronald Jolly Pongatung Universitas Terbuka

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i2.1438

Keywords:

indonesia

Abstract

Kalikesek Hamlet is a highland, surrounded by the Ungaran mountain valley which has clear and abundant springs. Kalikesek Hamlet is located under a pine forest where there are quite a lot of sugar palm trees around the village. Due to the large number of palm trees, Kalikesek hamlet is known as Arenan Kalikesek. With so many sugar palm trees, Kalikesek hamlet is a center for producing lots of palm fruit. The abundance of palm fruit has actually become a problem for the local community. The processing of frond frond is still very simple, namely just boiling and soaking, so this fruit frond cannot last long. Most of the soaked palm fruit are only given as feed to livestock. The aim of this service is to assist SMEs in Kalikesek Hamlet, Limbangan District, Kendal Regency in processing fruit and fronds to increase selling value. This service method is carried out in 3 stages, namely preparation, implementation and evaluation. The results of this activity resulted in that palm fruit which previously could only last 3-7 days when processed into packaged drinks could last 3-8 months. Palm fruit which is only used as food for livestock is now processed into products that can have high selling power. With the NHEZ branding, the appearance of kolang kaling drinks is easy for consumers and the market to remember, not just empty packaging without pictures and letters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badri, R. E., Pratisti, C., & Putri, A. S. (2022). Pengembangan Inovasi Kemasan Produk Untuk Meningkatkan Daya Tarik Umkm Wedang Jahe di Desa Sidodadi Asri. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 347-353.

Buchari, R. A., & Nurcahya, E. (2021). Pengembangan Strategi Pemasaran Melalui Digitalisasi Pada Era New Normal Di Kelurahan Kebon Baru Kota Cirebon. Sawala: Jurnal pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa dan Masyarakat, 2(1), 56-60.

Gustika, S., & Susena, K. C. (2022, December). UMKM SEBAGAI PILAR MEMBANGUN EKONOMI BANGSA. In Seminar Nasional Ekonomi Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (pp. 101-108).

Hanim, L., Soponyono, E., & Maryanto, M. (2021). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 2, No. 1, pp. 30-39).

Khasanah, D. R. A. U., Indriasih, A., Haryati, Y., Nuryandari, E., & Prayitno, E. (2021). Pemanfaatan Pekarangan Sebagai Rumah Pangan Lestari Di RT 05 Desa Prambatan Lor Kabupaten Kudus. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Terbuka (Vol. 1).

Kustanto, A. (2022). Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Sebagai: Pilar Ekonomi Kerakyatan Dalam Dimensi Politik Hukum Integratif. QISTIE, 15(1), 17-31.

Lenti, M., Beni, S., & Sadewo, Y. D. (2020). Strategi Diferensiasi Produk Line Untuk Menarik Minat Konsumen. Business, Economics and Entrepreneurship, 2(2), 9-19.

Lomboan, D. V. Y., Ruru, J., & Londa, V. (2021). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Pesisir Di Desa Kumu Kecamatan Tombariri Kabupaten Minahasa. Jurnal Administrasi Publik, 7(109).

Maulani, A. N., Fetrianggi, R., & Prana, I. S. (2021). Analisis pengaruh desain kemasan dan brand image kopi Good Day pada minat beli konsumen. Finder: Journal of Visual Communication Design, 1(1).

Nurlaily, F., Asmoro, P. S., & Aini, E. K. (2021). Pelatihan teknik foto produk menggunakan smartphone untuk meningkatkan visual branding usaha rintisan. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 347-356.

Rivai, V. (2009). Manajemen sumber daya manusia untuk perusahaan: Dari teori ke praktik. Depok: Rajawali Pers.

Supriyanto, A., & Hana, K. F. (2020). Strategi Pengembangan Desa Digital Untuk Meningkatkan Produktivitas UMKM. BISNIS: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 8(2), 199-216.

Tahir, M. I., & Sasmi, Y. R. D. (2019). Kinerja Pendamping Desa Dalam Meningkatkan Pembangunan Desa di Desa Sido Rukun dan Desa Lubuk Bumbun Kecamatan Margo Tabir Kabupaten Merangin Provinsi Jambi. Jurnal Dharma Praja, 12(1).

Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Perguruan Tinggi.

Widjadja, Y. R., Alamsyah, D. P., Rohaeni, H., & Sukanjie, B. (2018). Peranan Kompetensi SDM UMKM Dalam Meningkatkan Kinerja UMKM Desa Cilayung Kecamatan Jatinangor, Sumedang. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3).

Published

2024-04-25

How to Cite

Khasanah, D. R. A. U., Ferawati, E., Muzammil, M., & Pongatung, R. J. (2024). KREATIVITAS PENGOLAHAN KOLANG-KALING KELOMPOK UKM DUSUN KALIKESEK KECAMATAN LIMBANGAN KABUPATEN KENDAL. Jurnal Abdi Insani, 11(2), 1038–1045. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i2.1438

Issue

Section

section editor