PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA BAGI SISWA SMK DI KARAWANG

Authors

  • Nina Puspitaloka Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Kartika Dewi Nurjanah Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Lulu Ocktavia Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i2.1355

Keywords:

English, Canva, Teaching media, Mentoring

Abstract

Education plays an important role in creating a superior and competitive young generation. So student creativity needs to be involved to become agents of change in the world of education. Technology is a mainstay for students to be creative, one of which is by creating interesting and effective learning media. One of the vocational schools in Karawang is the main target for English language learning assistance activities on polite request material using the Canva application. The aim of this service is to assist in using the Canva application with various learning materials with visualizations containing English language learning, as well as improving students' creative skills. This service uses observation and interview methods. Apart from that, practice was carried out directly, then questionnaires were distributed to obtain feedback regarding this training, so that the results obtained were very satisfying. Students were able to realize this activity well and create work in the form of posters. This dedication makes students more motivated by making learning interesting and dynamic involving technology, especially in learning English.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fitriyani, S., & Andriyanti, E. (2020). Teacher and Students’ Politeness Strategies in EFL Classroom Interactions. Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 4(2), 259–273.

Handoko, P. P. (2020). Pengajaran Kompetensi Bahasa Inggris Untuk Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Public Services, 3(1), 11.

Hiryanto. (2017). Pedagogi, Andragogi, dan Heutagogi serta Implikasinya dalam Pemberdayaan masyarakat. Dinamika Pendidikan, 22, 65-71.

Jumrawarsih., & Suhaili, N. (2021). ‘Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Kondusif’. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. Available at: https://doi.org/https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628.

Junaedi, S. (2021). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahasiswa Pada Mata Kuliah English for Information Communication and Technology. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial dan Humaniora, 7(2, Oktober), 80-89.

Leryan, L. P. A., Damringtyas, C. P., Hutomo, M. P., & Printina, B. I. (2018). The Use of Canva Application as an Innovative Presentation Media Learning History. Prosiding Seminar Nasional FKIP 2018 “Dunia Pendidikan Dalam Perubahan Revolusi 4.0,†190–203. https://doi.org/10.24071/snfkip.2018.20

Maduwu, B. (2016). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah. Warta Dharmawangsa, edisi 50.

Purwati, Y., & Perdanawanti, L. (2019). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM) Vol., 1(1), 42–51.

Resmini, S. S. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.

Santosa, P. P. (2017). Hubungan Antara Penguasaan Tata Bahasa Dengan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Inggris Siswa Kelas XI SMK Negeri 2 Depok. Journal LPPM Unindra, 9(2).

Siswanjaya, S. (2021). Penggunaan Canva pada Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan dan Motivasi Menulis Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 421-442.

Sujarwo, S. &. (2020). Pendampingan Pembelajaran Ekstrakurikuler Bahasa Inggris Siswa Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 Pada Sekolah Dasar Inpres Gowa. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Membangun Negeri, 4(2), 55-56.

Sukban, Edi. 2016. Sejarah & Paradigma Teknologi Pendidikan untuk Perubahan Sosial. Jakarta, Prenada media Group.

Syamsuar & Refliantor. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. E-Tech, 6(2), pp. 1-13.

Uno, H. B. (2022). Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM: Pembelajaran AKtif, Inovatif, Lingkungan, Efektif, dan Menarik. Bumi Aksara.

Zaman, A. Q. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kreatif Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar Negeri Di Surabaya Selatan: Media pembelajaran kreatif, hasil belajar, IPS. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 11(20).

Published

2024-06-19

How to Cite

Puspitaloka, N., Nurjanah, K. D. ., & Ocktavia, L. . (2024). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA BAGI SISWA SMK DI KARAWANG. Jurnal Abdi Insani, 11(2), 1969–1977. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i2.1355

Issue

Section

section editor

Most read articles by the same author(s)