PENGEMBANGAN USAHA UMKM DODOL PULUT WIZZA MELALUI PENINGKATAN KAPASITAS PRODUKSI, INOVASI PRODUK DAN PENGEMASAN
DOI:
https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i1.1224Keywords:
Dodol Pulut, Production Development, Product Innovation, PackagingAbstract
Dodol Wizza is an MSME (micro, small and medium enterprise) which is engaged in making original dodol pulut (sticky rice). This MSME has several problems, including limited production frequency, products that do not vary and packaging that is less effective. For this problem, the service team provided a solution as an effort to develop Dodol Pulut Wizza MSMEs. The solutions offered to partners include a program to increase production frequency through the procurement of small capacity dodol making pans, as well as product and packaging innovation. From the two programs offered as a solution to partner problems, partners are now producing dodol at least once a month, whereas previously it was only once or twice a year. Mitra also has two variants of dodol, namely original dodol and sesame dodol as well as two packaging variations, namely 500 g packaging priced at 35 thousand rupiah and ready-to-eat packaging priced at 15 thousand rupiah.
Downloads
References
Anggraeni, F. D., Hardjanto, I., & Hayat, A. (2013). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Melalui Fasilitasi Pihak Eksternal Dan Potensi Internal. Jurnal Administrasi Publik (JAP), 1(6), 1286-1295.
Agusta, T. (2019). Pengaruh Harga Jual Terhadap Volume Penjualan Dan Implikasinya Terhadap Laba Bersih. [Skripsi]. Bandung (ID): Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Komputer Indonesia.
Azzahra, S. F., Yusup, P., Laeli, S., & Safari, Y. (2023). Pengembangan UMKMZema Moring Melalui Inovasi Produk dan Pemasaran Online. ALMUJTAMAE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 10-19. https://doi.org/10.30997/almujtamae.v3i1.6587
Bank Indonesia. (2015). Profil Bisnis Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). Diakses dari www.bi.go.id pada tanggal 13 Desember 2023.
Kridaningsih, A. (2020). Pengaruh Harga dan Variasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian Amino dari Ultimate Nutrion Dikota Mojekerto. Jurnal Bisnis Manajemen dan Akuntansi, 7(2), 1-10.
Prasetyo, D. (2020). Analisis Pengaruh Harga Dan Inovasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada Caffe D’cherry Sweet Sampit. E-Jurnal Profit (Jurnal Penerapan Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan), 5(1), 35-49.
Raheem, A. R., Vishnu, P., & Ahmed, A. M. (2014). Understanding Structural Equation Modeling View project Relationship between Demographic and Internet Usage View. European Journal of Scientific Research, 122(2), 125-134.
Rifai, Z. & Meiliana, D. (2020). Pendampingan dan Penerapan Strategi Digital Marketing Bagi UMKMTerdampak Pandemi Covid-19. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4). https://doi.org/10.31949/jb.v1i4.540
Rohimah, S., & Tuti, K. (2021). Peningkatan Ekonomi Masyarakat Melalui Inovasi Produk Olahan Keripik Kulit Singkong. ALMUJTAMAE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 11–18. https://doi.org/10.30997/almujtamae.v1i1.2914
Sanjaya, P. K. D. & Nuratama, I. P. (2021). Tata Kelola, Manajemen dan Keuangan Usaha Mikro Kecil Menengah. Gowa: CV. Cahaya Bintang Cemerlang.
Suwarso, R. H., Salmia, L. A., & Priyasmanu, T. (2021). Perencanaan Kapasitas Produksi Menggunakan Metode Rough Cut Capacity Planning (RCCP) pada Home Industri Loca Nusa. Jurnal Valtech (Jurnal Mahasiswa Teknik Industri), 4(1), 21-28.
Tobing, D. & Aini, H. (2022). Meningkatkan Manajemen Pemasaran, Brand Image dan Inovasi Produk Pada Umkm “Opak Difah†Desa Leran, Kecamatan Manyar, Kabupaten Gresik. Jurnal Pengabdian Masyarakat Applied, 1(1).
Wijayanti, S. W., Ekoresti, S. N., Rubyasih, A. Komaruddin, M., & Munawar, W. (2022). Peningkatan Promosi Usaha Kopi BUMDes Jaya Laksana Melalui Pemanfaatan Media Sosial. ALMUJTAMAE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 119–125. https://doi.org/10.30997/almujtamae.v2i2.6531
Widiatia, A. (2019). Peranan Kemasan (Packaging) Dalam Meningkatkan Pemasaran Produk Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Di “Mas Pack†Terminal Kemasan Pontianak. Jurnal Audit dan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Tanjungpura, 8(2), 67-76.
Willy & Nurjanah, S. (2019). Pengaruh Kemasan Produk Dan Rasa Terhadap Minat Beli Yang Berdampak Pada Keputusan Pembelian Pelanggan Minuman Energi. Jurnal Ilmu Manajemen, 9(2), 65-74.