MENGEMBANGKAN BRANDING DESA WISATA NYARAI MELALUI VIDEO PROMOSI DENGAN TEKNIK-TEKNIK EDITING YANG MENARIK

Authors

  • Robby Usman Program Studi Desain Komunikasi Visual Universitas Putra Indonesia YPTK Padang
  • Widia Marta Program Studi Desain Komunikasi Visual Universitas Putra Indonesia YPTK Padang

DOI:

https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i3.1101

Keywords:

Desa Wisata, Nyarai, Promotion Video

Abstract

Desa Wisata Nyarai in Padang Pariaman Regency, West Sumatra, is a tourist destination that has natural beauty and interesting cultural wealth to explore. However, Desa Wisata Nyarai has not been able to optimally promote its potential so that tourist visits are still relatively low. Therefore, the development of innovative branding and promotion needs to be done to introduce Des to potential tourists. This lecturer service aims to develop the branding and promotion of the Desa Wisata Nyarai through making attractive and innovative promotional videos. The promotional video showcases the beauty and diversity of Desa Wisata Nyarai, as well as introduces the superior products owned by the tourist village. Interesting and innovative editing techniques such as the use of music, special effects, and animation are used to make promotional videos more attractive and attract the attention of potential tourists. After the promotional video is finished, an evaluation is made of the attractiveness and branding impression created from the video. The evaluation results show that promotional videos with interesting and innovative editing techniques can increase the attractiveness and branding impression of Nyarai. It is hoped that the use of promotional videos with interesting and innovative editing techniques can increase the number of tourist visits to Desa Wisata Nyarai and ultimately provide economic benefits for the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aryani, D. N., Hariadi, S., Tjahjani, F., Zuchroh, I., Lating, A., Murtiningtyas, T., & Utami, N. N. (2022). Penerapan Video Editing Berbasis Smartphone untuk Mengakselerasi Promosi Produk Unggulan Kampoeng Kajoetangan Heritage. INSPIRASI: JURNAL ILMU-ILMU SOSIAL, 19(1), 645–649.

Asrita, S. (2022). Pembuatan Video Klip sebagai Media Promosi Komunitas “Ketjil Bergerakâ€. Jurnal Abdimas Komunikasi dan Bahasa, 2(1), 1-10.

Dahmiri, D., & Bhayangkari, S. K. W. (2022). Pengaruh Promosi Visual, Fasilitas Dan Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Di Candi Muaro Jambi. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 11(04), 1069-1079.

Goenawan, J. C., Suwasono, A. A., & Salamoon, D. K. (2013). Perancangan Video Promosi Pulau Bawean Beserta Media Pendukungnya. Jurnal DKV Adiwarna, 1(2), 9.

Kusumayanti, D., & Wibisono, S. (2020). Pendampingan Promosi Digital Bagi UMKM Kota Bogor. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 1(2), 171-180.

Listyorini, H., Aryaningtyas, A. T., Wuntu, G., & Aprilliyani, R. (2022). Merintis desa wisata, menguatkan kerjasama badan usaha milik desa dan kelompok sadar wisata. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 67-74.

Michael, T., & Narulita, L. F. (2022, August). Pembuatan Video Untuk Promosi Pariwisata Pulau Mandangin. In PSHPM: Prosiding Seminar Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 258-261.

Nuranindya, D., Berto, A. R., & Wahyu, A. Y. M. (2023). Optimisme saat pandemi: strategi storytelling pada video promosi destinasi pariwisata super prioritas. Jurnal Studi Komunikasi, 7(2), 637-661.

Putri, D. P., & Suminar, T. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Lokal Pada Desa Wisata “Kampung Kokolaka†Kelurahan Jatirejo Kota Semarang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 93-103.

Rahman, Y. Y. (2017). Community Based Tourism Perubahan Perilaku Ekonomi Masyarakat sebagai Dampak Pengembangan Pariwisata Alam Perdesaan: Studi Kasus Pemandu Wisata Air Terjun Nyarai Kecamatan Lubuk Alung, Provinsi Sumatera Barat. Journal of Science and Applicative Technology, 1(1), 7-8.

Razak, J., & Novianti, E. (2022). Konsep Branding Wisata Berbasis Pemasaran Digital di Desa Sirnajaya, Kabupaten Bogor. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 9(1), 1-13.

Suherlan, H., Adriani, Y., Pah, D., Fauziyyah, I., Evangelin, B., Wibowo, L., & Rahmatika, C. (2022). Keterlibatan Masyarakat dalam Mendukung Program Desa Wisata: Studi Deskriptif Kualitatif pada Desa Wisata Melung, Kabupaten Banyumas. BARISTA: Jurnal Kajian Bahasa Dan Pariwisata, 9(1), 99-111.

Syahriel, S. (2020). Pembuatan Video Festival Pantai Mustika Sebagai Media Promosi Wisata Oleh Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Kabupaten Banyuwangi.

Triadi, D., & Darnita, C. D. (2021). Strategi Membangun Brand Image dan Promosi dengan Sosial Media pada UMKM Jawet Sama Arep. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(2), 326-348.

Wahyudin, R., Lubis, M. Z. M., & Anisa, A. (2023). Analisis Strategi Promosi dan Branding Perpustakaan Universitas Andalas Melalui Media Sosial. Maktabatuna, 5(1), 89–106.

Published

2023-09-20

How to Cite

Usman, R., & Marta, W. . (2023). MENGEMBANGKAN BRANDING DESA WISATA NYARAI MELALUI VIDEO PROMOSI DENGAN TEKNIK-TEKNIK EDITING YANG MENARIK. Jurnal Abdi Insani, 10(3), 1921–1929. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i3.1101

Issue

Section

section editor